Voorwoord
Als je vandaag de dag iets wilt vinden over personen is dat relatief eenvoudig. Sociale media met foto’s en teksten zijn hierbij een goed toegankelijke bron. Ook de bereidheid van personen om foto’s, meningen en belevenissen digitaal te delen is vaak enorm en groot (soms zelfs te groot).
In de negentiende eeuw lag dat voor kunstenaars zoals Siebe ten Cate (1858-1908) uiteraard volstrekt anders [1]. ‘Digitaal’ bestond niet. Voor bekendheid moest je hard werken. Jouw werk moest uiteraard goed zijn. De recensies daarover ook. Door in contact te komen met de juiste handelaren kon jouw werk door hen worden vertegenwoordigd en ook op tentoonstellingen gepresenteerd. Hierbij verschenen catalogi, en zo ontstonden er ook archieven met foto’s. Verder werd er druk gecorrespondeerd per brief om anderen te informeren. Als je dan na overlijden in de vergetelheid raakte werden veel van deze zaken opgeruimd, verkocht, geveild of opgeslagen in kelders of op zolders.
Toch kan het soms ook anders lopen!
Joop van Schaik is naast leraar Frans ook kunstliefhebber en hij viel op een bepaald moment voor een werk van Siebe ten Cate dat hij zag op een veiling in Parijs. Hij ging het verzamelen. Jaren later en bij toeval zag Marc Sitskoorn, ook een liefhebber van negentiende-eeuwse schilderkunst, deze verzameling en hij vroeg zich toen af waarom hij nooit eerder van Siebe ten Cate had gehoord. Marc maakte daarop een plan en besprak dit tijdens een diner met een goed glas Franse wijn met Joop. Vervolgens besloten zij om de Siebe ten Cate Stichting op te richten met het doel om Siebe en zijn werk aan de vergetelheid te onttrekken. Zij vinden Jim van der Meer Mohr, Frank Heerkens Thijssen, Eleonoor Heijboer en eerder ook Mayken Jonkman en Hans Bergwerff bereid om het bestuur van de Stichting invulling te geven. Het RKD - Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis wordt ingeschakeld om onderzoek te doen ‘et voilà….!’
Het bestuur van de Siebe ten Cate Stichting is trots en verheugd u het resultaat van vijf jaar hard werken te kunnen tonen. In 2020 is de stichting opgericht met als doel deze van oorsprong Friese kunstenaar, die in zijn tijd in Parijs grote bekendheid genoot, aan de vergetelheid te onttrekken.
Deze RKDStudy had nooit gerealiseerd kunnen worden zonder de steun en medewerking van het RKD. Het bestuur is de directie dan ook zeer dankbaar voor het vertrouwen in dit project. Onze bijzondere dank gaat uit naar Rachelle van den Broek, die speciaal voor dit project werd aangesteld en haar begeleiders Mayken Jonkman, inmiddels werkzaam bij het Rijksmuseum, en Jeroen Kapelle (RKD). Ook danken wij Sabine Craft-Giepmans die namens de directie ons eerste aanspreekpunt was.
Een project als dit had nooit gerealiseerd kunnen worden zonder de financiële steun van fondsen en bedrijven en het bestuur is hen dan ook zeer dankbaar voor hun ondersteuning. U treft hun logo’s ook in deze publicatie. Rest ons u veel lees- en kijkplezier toe te wensen en hopelijk gaat ook u dan genieten van het werk van deze bijzonder kunstenaar! Misschien wel de enige echte Nederlandse Impressionist in Parijs.
Bestuur Siebe ten Cate Stichting

Omslag afbeelding
Siebe Johannes ten Cate
Sur la côte Normande, 1901 gedateerd
Parijs, kunsthandel Galerie Talabardon & Gautier

1
Anoniem, Siebe ten Cate in zijn atelier aan de Rue de Malte 65, Archief S.J. ten Cate, collectie RKD, Den Haag