1.8 Havengezichten
Ten Cate behaalde zijn eerste succes in Frankrijk op de drukbezochte internationale tentoonstelling in Nice (1883-1884) toen hij voor zijn inzending een zilveren medaille uitgereikt kreeg.1 Kort daarna maakte hij een havengezicht van Tréport (1884) , die vanaf 1 mei 1884 in het Palais des Champs-Elysées te zien was [1].2 Het grote doek (132,5 x 243,5 cm) toont de drukte van de door krijtrotsen omringde haven in Tréport, waar een aantal schepen ligt aangemeerd en verschillende figuren op de kade in de weer zijn. Later dat jaar was het havengezicht ook te bezoeken op de Salon van Brussel. De werken die hij in 1885 op de Wereldtentoonstelling in Antwerpen exposeerde waren ook haven- en riviergezichten met veel bedrijvigheid in en rond de schepen. Dit type voorstelling nam ten tijde van Ten Cates Europese omzwervingen een steeds belangrijker plaats in binnen zijn oeuvre. Zo schilderde hij in 1882 Port en Norvège, in 1883 Le port de Londres en Vieux bassin à Portsmouth en in 1884 de havens van Algiers, Antwerpen, Caen, Honfleur, Le Havre en Vue du Tréport – marée basse toen hij de Normandische havenstad bezocht, voordat hij zich definitief in Parijs vestigden [2-7].

1
Siebe Johannes ten Cate
Le Tréport, 1884 gedateerd

2
Siebe Johannes ten Cate
Port en Norvège, 1882 gedateerd

3
Siebe Johannes ten Cate
Le port de Londres, 1883 gedateerd

4
Siebe Johannes ten Cate
L’Escaut à Anvers, 1884 gedateerd

5
Siebe Johannes ten Cate
The Regatta at Honfleur on the Seine, Le Havre, 1884 gedateerd

6
Siebe Johannes ten Cate
Honfleur, 1884 gedateerd
Private collection

7
Siebe Johannes ten Cate
La lieutenance à Honfleur, 1884 gedateerd