Ten Cate

RKD STUDIES

4.8 Sevilla


Ten Cate arriveerde er mogelijk in de nazomer van 1886, zoals onder meer kan worden afgeleid uit de bewolkte luchtpartijen op zijn aldaar vervaardigde werken en de koelere toon dan op zijn zonovergoten schilderijen en aquarellen uit Toledo. In Sevilla is hij veel te vinden op de Mercado de Triana, de markt waar boeren en straatventers onder luifels en doeken hun waar aanboden, en in een van de vele stadsparken [1]. In de tuin van het koninklijk paleis, het Alcázar Real de Sevilla, maakte hij een aquarel van het zestiende-eeuwse paviljoen van Karel V, waarvan de heldere symmetrie van de renaissance architectuur Ten Cate aantrok. Hij gaf het paviljoen verstild weer, zonder mensen [2]. Anders is de aquarel die hij van de nabijgelegen vijvers voor het paleis vervaardigde. De zomer lijkt voorbij. Naast kale bomen en wat troosteloos groen staat een vrouw met paraplu of parasol bij een waterpartij, op de achtergrond is de gevel van het koninklijk paleis te zien [3].
Uiteindelijk bleek Ten Cates bezoek aan Spanje eenmalig en – anders dan bij zijn andere reizen – verwerkte hij deze reisschetsen niet tot vlotte pastellen. Spanje lijkt geen blijvende indruk bij hem achtergelaten te hebben en nadien oriënteerde hij zich niet meer op het warme zuiden. Sterker nog: steeds vaker zou hij in de nazomer of winter juist richting het koudere noorden gaan.

1
Siebe Johannes ten Cate
Marché de Triana Séville, 1886 gedateerd
Haarlem, kunsthandel Bob Scholte Fine Art


2
Siebe Johannes ten Cate
Séville, un chalet dans le jardin de l'Alcazar, 1886 gedateerd
Parijs, musée du quai Branly – Jacques Chirac, inv./cat.nr. 75.14345


3
Siebe Johannes ten Cate
Terrasse sous la pluie, 1886 te dateren